Combi automaat

De meesten van ons zijn bekend met het concept van het kopen van iets uit een automaat. Of het nu Kool-Aid, snoep of kauwgom is, de meesten van ons zijn wel eens in aanraking gekomen met dit moderne gemak – vooral als we onderweg zijn en snacks nodig hebben voor onderweg. Maar veel mensen kennen de geschiedenis van deze automaten niet; ze gaan ervan uit dat ze er altijd zijn geweest. In feite bestaan de automaten al geruime tijd. Ze ontstonden in Europa in het midden van de 19e eeuw als een manier om sigaren en sigaretten te verkopen in treinstations, havens en andere openbare plaatsen die toen meestal gesloten waren. De combi automaat is een nieuwe vorm van automaat die het beste uit beide werelden combineert. Tegenwoordig vind je overal verkoopautomaten: van luchthavens tot kruidenierswinkels en kantoorgebouwen – eigenlijk overal waar iemand zijn voorraad snel wil aanvullen. Lees verder voor meer informatie over de geschiedenis van verkoopautomaten en hoe ze een van de populairste detailhandelsdiensten van vandaag zijn geworden.

Wat is een verkoopautomaat?

Verkoopautomaten zijn elektronische apparaten waarmee klanten op verzoek producten kunnen kopen. De klant plaatst een gewenst artikel in de automaat, zoals een snoepreep, frisdrank of snack, en drukt op een knop om het artikel te verkrijgen. De meeste verkoopautomaten werken op munten en geven de artikelen af die op de desbetreffende prijskaart staan vermeld (hoewel sommige ook creditcards of een prepaidkaart, zoals een chipkaart, accepteren). Verkoopautomaten kunnen ook diensten aanbieden zoals briefpapier, kranten, adresboeken, en in sommige gevallen zelfs wisselgeld.

De geschiedenis van verkoopautomaten – van sigaren tot snacks

De eerste verkoopautomaten voor tabaksproducten verschenen halverwege de 19e eeuw op treinstations in Duitsland. Deze vroege automaten zagen eruit als grote sigarenbevochtigers, compleet met een gleuf waarin de klant een muntje kon plaatsen, een hendel op de machine kon draaien om de deur te openen, en vervolgens zijn voorwerp kon pakken. De vroege sigarenautomaten waren een groot succes en de meeste grote treinstations in die tijd hadden ze op elk perron staan. Een van de populairste artikelen die in deze vroege sigarenautomaten werden verkocht, waren lucifers.

De volgende grote innovatie in de automatenindustrie vond plaats in de jaren 1920, toen snackautomaten werden uitgevonden. Deze waren een enorme verbetering ten opzichte van de sigarenautomaten: ze waren veel compacter, konden meer artikelen bevatten en konden overal worden geplaatst. De snacks die in deze vroege snackautomaten werden verkocht waren onder andere krakelingen, snoep en drankjes.

De geschiedenis van automaten – het moderne tijdperk

De moderne automatenindustrie beleefde een opleving in populariteit in de jaren 1960 en 1970, voornamelijk door de groeiende populariteit van snacks en dranken onder consumenten. Snacks werden steeds populairder onder werknemers en studenten, die behoefte hadden aan gemakkelijke, snelle en betaalbare maaltijden en snacks voor onderweg. Automaten, die lange tijd werden gebruikt voor de verkoop van dranken en tabaksproducten, vonden plotseling een nieuw leven als snackautomaten.

Fabrikanten van snackautomaten begonnen specifieke snacks in hun assortiment op te nemen en veel steden begonnen snackautomaten te plaatsen op openbare straten en trottoirs voor het gemak van het publiek. Tegelijkertijd begonnen andere automatenfabrikanten frisdrankautomaten te produceren voor buurtwinkels en andere winkels.

Conclusie

Verkoopautomaten hebben een lange weg afgelegd sinds de tijd van sigaren en sigaretten. Tegenwoordig vindt u verkoopautomaten op luchthavens, in supermarkten en zelfs in kantoorgebouwen. Deze automaten bieden een snelle en betaalbare manier om toegang te krijgen tot een verscheidenheid aan producten. Het is een geweldige manier om onderweg snacks te pakken of uw kantoor te voorzien van koffie en snacks.

Naast de praktische toepassingen zijn verkoopautomaten een populaire manier geworden om merken onder de aandacht te brengen. Van advertenties op kauwgomverpakkingen en koffiekopjes tot borden die aan gebouwen hangen en zelfs draagbare kledingstukken, veel bedrijven vinden innovatieve manieren om nieuwe klanten te bereiken via automaten.

Naarmate verkoopautomaten populairder zijn geworden, zijn ze ook slimmer geworden. Machines kunnen nu een verscheidenheid aan artikelen herkennen en kunnen zelfs voedingsinformatie geven over het verkochte voedsel.